Jak dobierać narty i kijki biegowe do wagi i wzrostu narciarza?
Styl klasyczny:  w pierwszym stopniu doboru kierujemy się wagą i tabelą dla danej grupy sprzętowej publikowana w wydawnictwach Fischera(tabela jest także poniżej)
*następnie z zakresu podanego w tabeli wybiera się narty o długości 15-20 cm powyżej  wzrostu
w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza
Generalna zasada:

  • narty o zastosowaniu klasycznym powinny sięgać najwyżej do początku nasady kciuka, przy wyciągniętej do góry ręce  
  • cięższa i wyższa osoba, tym dłuższe narty, 
    • dłuższe narty są sztywniejsze
  • dopuszczalna różnica (-5 cm)  jednak nie mniej niż 10 cm powyżej wzrostu(kobiety),15 cm (mężczyźni)
    • *do kijków do zastosowań klasycznych stosujemy współczynnik 0,84 do wzrostu (dopuszczalne odchylenie (+- 5 cm)

      Styl dowolny, skating:
      w pierwszym stopniu doboru kierujemy się wagą i tabelą dotyczącą doboru nart skating,  publikowaną w wydawnictwach Fischera (tabela jest także poniżej)
    *następnie z zakresu podanego w tabeli wybiera się narty o długości 10-15 cm powyżej  wzrostu w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza

Generalna zasada:  

  •  cięższa i wyższa osoba, tym dłuższe narty 
    •   dłuższe narty są sztywniejsze
  • *do kijków skating stosujemy współczynnik 0,89 do wzrostu (dopuszczalne odchylenie (+- 5 cm)

->Jak dobierać narty biegowe do planowanego zakresu użytkowania?
Narty wyczynowe (racing):
*w 1 stopniu stosujemy zasadę omówioną wyżej odrębnie do klasyka, odrębnie do łyżwy(dobór nart wg. tabel wagi przy czym stosujemy tebelę przeznaczoną dla nart racing)
*długość nart dobieramy odrębnie do klasyka, odrębnie do łyżwy wg wzrostu z przedziału wychodzącego z tabeli, wykorzystując zasady związane z nie przekraczaniem długości omówione wyżej
* narty  zawodnicze są przeznaczone do coraz węższego kręgu warunków i zastosowń; produkowane są jako stift (twarde), medium (średnie), soft (miękkie), weet (na bardzo mokry śnieg), classic zero na temperatury +- zero stopni (produkowane są takżę inne modele pośrednie w zależności od sezonu i przeznaczenia wymaganego przez serwis zawodnika)
Bardzo ważne: biegacze amatorzy nie dysponujący możliwościami zakupu kilku rodzajów nart z grupy racing, decydując się na narty zawodnicze, muszą zdawać sobie sprawę, że posiadając jedną parę nart,wybieracie bardzo wąski zakres satysfakcjonującego zastosowania sprzętu (innymi słowy narty  tego typu mogą "jechać" bardzo dobrze  w zakresie 25% zastosowań; "mogą jechać" średnio w 50% warunków i mogą wymagać specjalnych zabiegów serwisowych aby "jechały" w stopniu nie stwarzającym trudności na trasie biegu. Porada Fischer Racing Center: biegający sportowo ale amatorsko, mogą bez szkody dla jakości biegu, koncentrować się również na nartach posiadających mniejszy stopień "specjalizacji" tj. Fischer RCR, Fischer CRS, Fischer SC, Fischer LS. W tych dwu ostatnich grupach występują też narty tybu combi (umożliwiające bieg klasyczny, a po zmianie smarowania bieg techniką dowolną)

Narty rekreacyjno-sportowe, terenowe i junior:
w pierwszym stopniu doboru kierujemy się wagą i tabelą dla danej grupy sprzętowej publikowana w wydawnictwach Fischera(jest także poniżej), wykorzystując zasady związane z nie przekraczaniem długości omówione wyżej - to w zasadzie wystarcza dla zakupu sprzętu do rekreacji
-przy zastosowaniach sportowych, w kolejnych stopniach doboru narty bez łuski na ślizgu, sprawdza się kontrolując prześwit, między podłożem, a nartą pod wiązaniem
- długość prześwitu powinna wynosić  ok.25 cm gdy stoimy na 2 nartach (np.kartka A4 włożona pod narty wzdłuznie) oraz 10-15 cm gdy stoimy na 1 narcie(np. kartka papieru A4 włożona pod narty poprzecznie)- przy czym przy zamarkowaniu odbicia narty powinny na całej długości dotknąć podłoża
- sprawdzenie wykonujemy na  gładkim  podłożu,  ustawiając  narciarza na dwóch nartach, a potem na 1 narcie,  z przodem butów w środku ciężkości nart
- kartka ustawiona wzdłużnie, powinna wysuwać  się z lekkim  oporem, gdy osoba wykonująca test ma rozłożony ciężar ciała na obu nartach; jeśli kartki nie można wysunąć, trzeba zmienić narty na sztywniejsze
- kartka ustawiona poprzecznie, nie powinna się wysunąć, gdy osoba wykonująca test przeniesie ciężar ciała na jedną nartę
- dla nart klasycznych kartka wyznacza jednocześnie początek i koniec strefy smarowania smarem  podbiegowym typu klister.
- narty z łuską (oznaczenie crown , double crown lub premium crown), gdy są zbyt sztywne mogą nie blokować się na łusce co powoduje uślizg w odbiciu (zjawisko"kopania" nart do tyłu), dlatego powinny być  o 1 stopień miększe niż nartyt  bez "łuski".
Porada Fischer Racing Center: narty bez łuski dobieramy bardzo dokładnie stosując zasady opisane wyżej aby klister zastosowany na podbiegi, nie hamował przy zjazdach ; narty z łuską dobieramy nieco miększe aby zlikwidować "kopanie "nart do tyłu przy odbiciu, godząc się na głośniejszą jazdę nart na zjazdach

Poniżej tabele doboru nart (tylko dla nart produkcji Fischera):
Grupa Race - narty wyczynowe i sportowe skating

Waga narciarza

Speedmax,Carbonlite, RCS, RCR

SCS, CRS, SC,LS

> 90 kg

192 stiff

192

80 - 89 kg

192 med - stiff

192

75 - 79 kg

187 - 192 stiff / 192 med

187 - 192

70 - 74 kg

187 stiff / 187 - 192 med

187

65 - 69 kg

182 - 187 stiff / 187 - 192 med

182 - 187

60 - 64 kg

177 - 182 stiff / 182 - 192 med

177 - 182

55 - 59 kg

177 stiff / 182 med - stiff

177 - 182

50 - 54 kg

177 med -stiff / 182 med

172 - 177

45 - 49 kg

172 - 177 med

172

 < 45 kg

172 med

172

 

Grupa Race - narty wyczynowe i sportowe classic

WAGA

Speedmax ,Carbonlite, RCS

Classic zero

> 90 kg

207 stiff

207 med

80 - 89 kg

202 stiff / 207 med - stiff

202 - 207 med

75 - 79 kg

202 med - stiff /

207 soft - med

202 med, 207 soft

70 - 74 kg

197 stiff / 202 med /

207 soft

202 - 207 soft

65 - 69 kg

197 - 202 med / 197 stiff /

202 - 207 soft

202 soft

60 - 64 kg

192 - 197 med /

197 - 202 soft

197 soft

55 - 59 kg

187 - 192 med /

192 - 197 soft

192 - 197 soft

50 - 54 kg

187 soft - med / 192 soft

187 - 192 soft

45 - 49 kg

177 - 187 soft

187 soft

< 45 kg

177 soft

187 soft

 

WAGA

RCR

SCS, CRS, SC

> 90 kg

207 med - stiff

207

80 - 89 kg

202 - 207 med - stiff

207

75 - 79 kg

202 - 207 med - stiff /

207 soft - med

202 - 207

70 - 74 kg

197 - 202 med - stiff /

202 - 207 soft - med

197 - 202 - 207

65 - 69 kg

192 - 197 med - stiff /

202 - 207 soft - med

192 - 197 - 202

60 - 64 kg

187 - 192 med - stiff /

197 - 202 soft - med

187 - 192 - 197

55 - 59 kg

192 - 197 soft - med /

187 med - stiff

182 - 187 - 192

50 - 54 kg

187 - 192 soft - med

177 - 182 - 187

45 - 49 kg

177 - 187 soft - med

177 - 182

< 45 kg

177 soft - med

177

 

ZALECANE ROZMIARY DLA NART TERENOWYCH (BACKCOUNTRY)

 

COUNTRY, E89, E99

E109

WZROST

od +20 cm  +25 cm

od +15 cm do +20 cm

 Uwaga: oftrack 169 cm dla wagi  poniżej 69 kg; 179cm 65-89 kg; 189 cm pow.86 kg

ZALECANE ROZMIARY DLA NART REKREACYJNO-SPORTOWYCH ORAZ MY STYLE FASHION
( nie należy kierować się wzrostem dobór tylko do wagi)

NORDIC CRUISING & MY STYLE FASHION

ROZMIAR

> 95 kg

X-Large

80 - 95 kg

Large

60 - 84 kg

Medium

< 64 kg

Small

 

 

 

 

 

 

 

 

ZALECANE ROZMIARY DLA NART REKREACYJNO-SPORTOWYCH ORAZ MY STYLE SPORT
 

WAGA

DŁUGOŚĆ

> 90 kg

207

85 - 90 kg

202, 207

80 - 84 kg

197, 202

75 - 79 kg

197, 202

70 - 74 kg

192, 197

65 - 69 kg

187, 192

60 - 64 kg

187, 192

55 - 59 kg

182, 187

50 - 54 kg

177, 182

< 49 kg

172, 177

 

ZALECANE ROZMIARY DLA NART MŁODZIEŻOWYCH (JUNIOR)

 

CLASSIC

SKATING

WZROST

od +10 cm do +20 cm

od +5 do +15 cm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Montaż wiązań rozpoczynamy od znalezienia środka ciężkości. W nartach wyczynowych przez ustawienie narty na ołówku lub ostrzu noża. W pozostałych środek ciężkości oznaczony jest fabrycznie. Do stylu klasycznego: przód buta oznaczamy 1 cm do tyłu, od środka ciężkości, a do stylu dowolnego (skating) na środku ciężkości. Następnie otwory na śruby punktujemy z fabrycznego szablonu. Montując wiązania zgodnie z powyższymi oznaczeniami, używamy wierteł dokładnie 3,6 mm. Do każdej dziury, przed wkręceniem śrub, nakładamy mieszanki opiłek powstałych przy wierceniu oraz dwuskładnikowego kleju epoksydowego. Gdy nie mamy szablonu montaż należy powierzyć serwisowi nart biegowych.Uwaga:nowe narty Fischera RCS carbonlite maja otwór na szpicu co obniża wagę tej części nart. Dlatego środek ciężkości ustalamy sytuacyjnie tak aby uzyskać  efekt lekkiego uniesienie szpica. Narty Fischera z oznaczeniem NIS mają fabrycznie założona płytkę montażową do wiązań,przez co nie wierci się otworów a jedynie nasuwa wiązania.  Płytka nie jest przeszkodą w tradycyjnym montażu wiązań innych systemów niż NNN.

  • Nowe narty Fischera są gotowe do użytku. Należy jedynie zmyć smar ochronny, którym pokryta jest powierzchnia ślizgu. Nie należy jej czyścić cykliną metalową gdyż zniszczy się fabrycznie założoną na ślizgu strukturę.

  • W nartach wyczynowych RCS cold, na ślizgu, zakładana jest struktura drobna (stosowana w warunkach zimnych poniżej -5 st. C oraz na sztucznym śniegu), a w nartach RCS plus, struktura grubsza (na warunki pow.-6 st C i na śnieg wilgotny). W pozostałych grupach użytkowych zakłada się strukturę uniwersalną.

  • Jeżeli narty były używane i ręcznie zakładano strukturę, należy delikatnie przejechać powierzchnię ślizgu cykliną metalową, od przodu do tyłu, dla zdjęcia włosków powstałych przy zakładaniu struktury, a następnie przetrzeć narty szmatką włoskowatą z tworzywa.

  • Wcześniej cyklinę należy naostrzyć ręcznie, pod kątem prostym, tworząc ostry grad na krawędzi przy pomocy płytki lub pręta z twardego metalu lub lub płytki vidiowej.

  • Krawędzie nowych nart należy stępić przez przeciągnięcie cykliną metalową, jednym długim ruchem od przodu do tyłu narty, pod kątem 45 stopni. Jedynie na bardzo twarde warunki do skatingu używamy nart z ostrą krawędzią.

  • Przed nałożeniem nowego smaru trzeba pamiętać o wymyciu ślizgu płynem zmywającym stary smar. Po tej operacji narty powinny być odstawione na co najmniej 15 minut.

  • Im zimniej, tym struktura ślizgu powinna być drobniejsza. Na bardzo zimny i suchy śnieg można użyć nart bez struktury. Gdy śnieg jest mokry struktura powinna być gruboziarnista, z liniami odchodzącymi od środka ślizgu do krawędzi, w celu odprowadzenia wody.

  • Na nowe narty, bez fabrycznie przesmarowanego ślizgu, nakładamy smary miękkie aby nasycić cały ślizg. Smar topimy żelazkiem o temp. ok. 110 (+.- 5) stopni, po obu stronach rowka nie zalewając go.

  • Po nałożeniu smaru zbieramy jego nadmiar cykliną z plastiku i przeprowadzamy krótki trening, po którym smarujemy narty ponownie. Po 15 min. zdejmujemy smar z krawędzi, potem z rowka, a następnie z całej powierzchni ślizgu (najlepiej na stojaku w kształcie narty).

  • Przed użyciem krótkimi, mocnymi ruchami od przodu do tyłu czyścimy całą powierzchnię narty twardą szczotką nylonową. Jeśli tego nie zrobimy, narta zbiera bród. Na koniec polerujemy ślizg szmatką o strukturze podobnej do papieru.

  • Stosując szczotki obrotowe na wiertarce trzeba szybko zmieniać miejsce styku ze ślizgiem. Dociskanie powinno być niezbyt mocne gdyż smar ulegnie przetopieniu lub nawet może nastąpić roztopienie tworzywa ślizgu.

  • Puder należy najpierw przycisnąć żelazkiem, a następnie ruchem posuwistym przetopić całą powierzchnię od przodu do tyłu. Żelazko nie powinno być za gorące (do 110 stopni), gdyż fluor z pudru, może zgromadzić się na wierzchu i zużyć na początku trasy.

  • Po przetopieniu pudru należy użyć szczotki najpierw szorstkiej, potem miękkiej, a następnie wypolerować szmatką o strukturze papieru.

  • W nartach do stylu klasycznego strefę smarowania przecieramy papierem ściernym najpierw grubym (nr 120) potem drobnym (nr 600), tworząc powierzchnię odpowiednią do położenia smaru.

  • W razie mieszania smarów na różne śniegi i różne temperatury, rozcieranie przeprowadzamy za pomocą naturalnego oraz syntetycznego korka. Klistry natomiast, rozcieramy wewnętrzną częścią dłoni. Na bardzo mokre warunki Fischer wyprodukował specjalne narty do stylu klasycznego,o nazwie RCS classic zero. Zamiast klistrów,w strefie ślizgu znajdującej się pod wiązaniem,zastosowano tworzywo o włoskowatej strukturze. Uaktywnia się je przez przetarcie papierem ściernym. Kiedy biegacz jedzie do przodu na dwóch nartach, włoski tworzywa układają się płasko, ledwie dotykając podłoża. Przy odbiciu z jednej nogi narta płasko układa się na podłożu, włoski podnoszą się umożliwiając mocne odbicie. Jednocześnie uniemożliwiają one ruch wsteczny przy podbiegach.

  • Smary najnowszej generacji, opracowane w tzw. nanotechnologii m.in. przez niemiecką firmę CERAX, produkowane są na bazie cząsteczek tworzywa sztucznego,w stanie płynnym, rozpuszczonego w rozcieńczalniku organicznym. Cząsteczki smaru zawarte w tych smarach są tak małe,że nie zatykają struktury ślizgu w nartach. Dzięki temu smary nano znalazły szerokie zastosowanie w sporcie wyczynowym,a także coraz chętniej stosują je narciarze amatorzy.

  • Smary produkowane w tym systemie technologicznym, dobiera się nie do temperatury jak tradycyjne,a do rodzajów śniegu: stary skrystalizowany,stary drobny,nowy śnieg,śnieg wilgotny oraz zimny śnieg poniżej(-15 st. C). Smarowanie jest bardzo proste,polega na przecieraniu ślizgu gąbką,którą zakończone są tuby zawierające smary i szczotkowaniem ślizgu..

  • inne informacje i zdjęcia prezentujące powyższe zagadnienia znajdziecie  pod naszym adresem internetowym agal@agal.com.pl link: http://www.agal.com.pl/fischer-racing-center/porady-serwisowe